Program for to dages undervisningsforløb med afsæt i den autentiske case om Steffen
Deltagere: I alt 172 studerende: 53 pædagogstuderende, 61 socialrådgiverstuderende og 58 lærerstuderende
Didaktisk metode: Tidslinje og analysemodel
Undervisere: Undervisergruppen bestod af fem undervisere, der havde forberedt forløbet og udarbejdet procesbeskrivelser. Derudover var der oplæg ved en ekstern oplægsholder: en socialrådgiver fra en børnepsykiatrisk afdeling.
Grundlitteratur: Andy Højholdt (2013): Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, Hans Reitzels Forlag
De studerende havde fået tilsendt casen om Steffen før forløbet gik i gang. Derudover skulle de læse grundlitteraturen og forberede en præsentation af egen profession til første møde med deres gruppe.
Første undervisningsdag
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer |
09.00 – 09.45 | Præsentation i grupper· Deltagerne præsenterer sig for hinanden og præsenterer egen profession i de tværfaglige grupper de er inddelt i af underviserne. | ||
09.45 – 10.00 | Pause | ||
10.00 – 10.15 | Fælles · Velkomst · Introduktion til forløbet | ||
10.15 – 11.30 | Fælles· Eksternt oplæg: Hvad sker der før, under og efter en udredning? ved socialrådgiver fra børnepsykiatrisk afdeling | ||
11.30 – 11.45 | Fælles· Introduktion til arbejdet i grupperne | ||
11.45 – 12.15 | Frokost | ||
12.15 – 14.00 | Gruppeproces med vejledning· De studerende udarbejder et overblik over Steffens liv ved at lave en tidslinje og tegne begivenhederne i hans liv ind med afsæt i deres analyse af casen og med særligt fokus på Steffens perspektiv.
| · Instruktion om tidslinjemetoden· Ruller med stort papir og tusch
| |
14.00 – 15.00 | Fælles· Underviseroplæg om resiliensprocesser |
Anden undervisningsdag
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer |
09.00 – 13.00 | Gruppeproces med vejledning· De studerende er i dialog om og beslutter et nedslag i en tværprofessionel problemstilling i casen som de ønsker at arbejde med.
Fordybelse i analyse Problemstillingen analyseres ud fra følgende spørgsmål: · Hvad ved vi? Hvad mangler vi viden om? · Hvorfor er netop denne problemstilling betydningsfuld for læreres, pædagogers og socialrådgiveres faglighed? · Hvordan kan de tre fagligheder i fællesskab bidrage til Steffens trivsel? · Brug analysemodellen som afsæt i jeres analyseproces. · Drøft de tre væsentligste pointer fra jeres arbejde med tidslinjen og fordybelsen i casen, og fremstil de tre pointer på et stort stykke papir.
| · Analysemodel· Flip-over-papir og tuscher | |
13.00 – 14.00 | Fælles · Hver gruppe mødes med to andre grupper og fremlægger arbejdets pointer for hinanden.
| ||
14.00 – 14.30 | Gruppeproces· Evaluering af forløbet | · Evalueringsskema | |
14.30 – 15.00 | Fælles· Alle grupper samles · Fælles afslutning |