Program for to dages undervisningsforløb med afsæt i den autentiske case om Emilie
Deltagere i forløbet: I alt 94 studerende. 46 socialrådgiverstuderende fra overbygningsmodulet ”Udsatte børn og unge” og 48 pædagogstuderende fra specialiseringen ”Børn og unge”. Alle studerende var i gang med deres 5. semester.
Didaktisk metode: Rollespil
Undervisere: Undervisergruppen bestod af fem undervisere, som havde forberedt forløbet og udarbejdet procesmaterialer. Derudover var der undervisning ved en jurist fra Socialrådgiveruddannelsen og oplæg ved repræsentant fra TABUKA.
Første undervisningsdag
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer |
09.00 – 11.30 | Fælles· Velkomst · Præsentation af programmet og rollespil som didaktisk metode · Oplæg om tværprofessionelt samarbejde · Oplæg om centrale juridiske forhold på børne- og ungeområdet · Introduktion til gruppearbejdet med afsæt i Emiliecasen og vejledende procesmaterialer | Undervisningsmateriale om· Tværprofessionelt samarbejde · Juridiske forhold på børne- og ungeområdet · Emiliecasen · Gruppeinstruktioner til de tre rollespil | |
11.30 – 12.00 | Frokost | ||
12.00 – 15.30 | Gruppeproces med løbende vejledning· Læse casen og første gruppeinstruktion · Rollespil med afsæt i pædagogens professionsrum: Beruset far henter Emilie i skolefritidsordningen · Læse anden gruppeinstruktion · Rollespil med afsæt i socialrådgiverens professionsrum: Børnesamtale med Emilie i plejefamilien · Fælles faglig refleksion over de to rollespil og forberedelse til netværksmødet til næste undervisningsdag |
Anden undervisningsdag
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer |
09.00 – 12.00 | Gruppeproces med løbende vejledning· Rollespil: afvikling af netværksmøde om Emilie · Refleksion og analyse ved brug af analysemodel
| · Analysemodel | |
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 13.30 | FællesOplæg ved repræsentant fra TABUKA | ||
13.30 – 14.00 | Fælles· Opsamling på forløbet · Evaluering · Afslutning |