Program for to dages undervisningsforløb med afsæt i den autentiske case om Martin
Deltagere i forløbet: 30 pædagogstuderende på 5. semester og 22 sygeplejerskestuderende på 6. semester
Didaktisk metode: Problembaseret læring
Undervisere: Undervisergruppen bestod af fem undervisere, som havde forberedt forløbet og udarbejdet en detaljeret procesdrejebog.
Første undervisningsdag
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer |
08.30 – 11.00 | Fælles· Velkomst· Præsentation af alle deltagere og præsentation af programmet for to-dags- forløbet
· Kort oplæg om tværprofessionelt samarbejde og problembaseret læring.
· Præsentation af et udsnit af casen om Martin og præsentation af problembaseret læring
| Gruppeproces med vejledning:· Afdækning af casens problematikker gennem enundersøgende tilgang og udar- bejdelse af mindmap med skit- sering af de problematikker som de studerende vurderer casen handler om · Udarbejdelse af læringsmål for hver enkelt deltager · Beslutning om hvilket fagligt tema den enkelte vil holde oplæg for gruppen om på den efterfølgende undervisningsdag med afsæt i de problematikker gruppen har fået skitseret | · Et udsnit af casen om Martin· A3-papir og tuscher |
11.00 – 11.30 | Frokost | ||
11.30 – 12.45 | Videnssøgning | De studerende søger viden i egne tidligere studieopgaver, bruger nettet, går på biblioteket og hjælper hinanden med at finde viden om det de ikke ved noget om/har brug for at vide mere om. | |
12.45 – 14.30 | FællesOplæg om”Familiefokuseret sygepleje” v/ ekstern forsker |
Anden undervisningsdag
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer |
08.30 – 10.45 | Gruppeproces med vejledning:I hver gruppe starter en af de studerende med at holde oplæg for gruppen. Gruppens deltagere byder ind undervejs i oplægget med den viden de har forberedt, og på denne måde får alle gruppens deltagere præsenteret de faglige bidrag som de har forberedt. Herefter dialog og debat om · handlemuligheder og faglige begrundelser herfor · barneperspektivet · hvad det tværprofessionelle samarbejde kan bidrage med i forhold til børn og unge i udsatte positioner | · De studerende medbringer relevant artikelmateriale m.m. til hinanden | |
10.45 – 11.15 | Fælles· Hele casen om Martin læses højt af underviser· Fælles dialog og refleksion med afsæt i de studerendes faglige viden og erfaringer gennem gruppearbejdet | ||
11.15 – 12.00 | Fælles· Evaluering af forløbet Hver gruppe præsenterer tre centrale evalueringssvar | Individuel evaluering af forløbet i forhold til to temaer:1) Tværprofessionelt samarbejde2) Læringsudbytte og samarbejdet i gruppen
Gruppedialog med afsæt i den individuelle evaluering og beslutning om tre centrale evalueringssvar | · Evalueringsskema |