TVÆRFAGLIGT OG TVÆRSEKTORIELT SAMARBEJDE VEDR. DE SOCIALT UDSATTE BØRN
Et tredages introducerende undervisningsforløb
(Udarbejdet af lektor, cand. jur. Bente Adolphsen VIAUC)
Formål med dag 1:
Formålet med dag 1 er at den studerende får en klar forståelse af de forskellige sektorers opgaver, ansvar og afgrænsning. Den studerende får større sikkerhed i at se sit eget fag ind i arbejdet med udsatte børn og får herved større forståelse for både egne og andres opgaver, ansvar og begrænsninger i forhold til udsatte børn og afhjælpning af deres problemer.
Formål med dag 2:
Formålet med dagen er gennem en kort samlet gennemgang af regler om tavshedspligt og videregivelse af oplysninger at sætte den studerende i stand til dels at foretage en saglig vurdering af hvilke oplysninger det er lovligt at gøre sig bekendt med i et konkret arbejde, og dels give den studerende tilstrækkeligt kendskab til diverse relevante særregler om videregivelse af oplysninger og tværfagligt arbejde.
Formål med dag 3:
Formålet med dagen er at den studerende får kendskab til servicelovens muligheder, af- og begrænsninger i arbejdet med de socialt udsatte børn. Med afsæt i oplæg på dagen og de foregående dages temaer sættes den studerende i stand til at afklare i hvilke situationer der kan og skal ske underretning. Endelig opnår den studerende en øget forståelse for hvilke samarbejdsmuligheder der er i forhold til de børn der modtager foranstaltninger efter serviceloven ligesom den studerendes forståelse for egen rolle i arbejde styrkes.
Plan for dag 1:
Formiddag
De forskellige sektorers opgaver – oplæg, gruppearbejde om cases, diskussioner
Oplæg: Formålsbestemmelserne i de forskellige love gennemgås og herunder inddrages gennem diskussion med de studerende de forskellige fags begreber.
Gruppearbejde: På baggrund af cases diskuteres snitflader og forskelle på de forskellige tilbud/opgaver. Med afsæt i casene diskuteres også hvordan ”sundhed”, ”trivsel”, ”behov for støtte”, ”behov for særlig støtte” osv. skal forstås.
Fx case nr. 3
Eftermiddag
Tværfaglig eller tværsektoriel sparring – oplæg, cases, diskussioner
Oplæg: Sektoransvar, saglig forvaltning og proportionalitet gennemgås.
Gruppearbejde: Med afsæt i de valgte cases arbejder grupperne med sektoransvar og (begrebet) ”faglige vurderinger”.
Fx case nr. 1 og 2
Afslutning: Opsamling på holdet.
Til dag 1 læses:
Formålsbestemmelserne i de forskellige love
Uddrag af forarbejder/vejledninger til lovene i forhold til forklaringer, definitioner m.v. vedr. lovenes anvendelsesområde, sektorernes pligter og grænser
Bentes materiale s. 4-10
Plan for dag 2:
Formiddag:
Tavshedspligt, servicelovens § 49a, SSP-samarbejdet, underretningspligt – oplæg
Oplæg: Regler om forvaltningsretlige principper, tavshedspligt, indsamling og videregivelse af oplysninger gennemgås.
Eftermiddag:
Udveksling af oplysninger og samarbejde i det tidligt forebyggende arbejde – cases, diskussioner
Gruppearbejde: Der arbejdes med cases på baggrund af formiddagens oplæg.
Fx case 4, 7 og 9
Afslutning: Opsamling på holdet
Til dag 2 læses:
Bentes materiale s.11-22
Plan for dag 3:
Formiddag:
Underretning og servicelovens regler om støtte til socialt udsatte børn – oplæg, cases, diskussioner
Oplæg: Servicelovens § 153 og kap. 11
Gruppearbejde: Arbejde med cases – fx nr. 5 og 6
Afslutning: Opsamling på holdet.
Eftermiddag:
Samarbejde – hvordan indgår primærsektoren i det konkrete arbejde med børn der får støtte efter serviceloven – kort intro til cases, diskussioner
Gruppearbejde: På baggrund af en kort introduktion diskuteres ud fra cases hvordan et konkret samarbejde kan foregå – både i forhold til inddragelse af primærsektoren i opstillingen af mål og i afhjælpningen af barnets behov i henhold til den plan som kommunen har udarbejdet efter § 140.
Fx arbejde videre med case 5 og 6 efter en evt. underretning og case 10
Afslutning: Opsamling på holdet.
Til dag 3 læses:
Servicelovens §§ 153, 46, 50, 52 og 140
Bentes materiale s. 19 og 20-22
Supplerende litteratur:
Bente Adolphsen, Underretninger og undersøgelser, Den sociale skriftserie nr. 1, der kan downloades gratis eller købes i receptionen på Skejbyvej 15.